SECESYJNY ESTETYK I ŚWIĘTY MINIMALISTA
Jedną z pozycji w programie zeszłorocznej edycji festiwalu był „Kwartet na koniec czasu” Oliviera Messiaen’a. W tym roku nawiązujemy do tamtego wydarzenia, zapraszając Państwa na „Koncert na początek czasu”, w którym znajdą się kompozycje Arnolda Schönberga i Arvo Pärta.
W Kościele św. Brata Alberta wystąpią dziś: STRING.LAB.ENSEMBLE, ALEKSANDER DĘBICZ – fortepian, KRZYSZTOF LASOŃ – skrzypce, koncertmistrz oraz KATARZYNA SYLLA – skrzypce. Orkiestrę String.Lab.Ensemble poprowadzi Krzysztof Lasoń – pierwszy skrzypek Lason Ensemble, Orkiestry Muzyki Nowej i grupy Vołosi, z którą otrzymał m.in. Grand Prix oraz nagrodę „Złote gęśle” dla najlepszego solisty Festiwalu Polskiego Radia Nowa Tradycja. Jako solista występował także z Orkiestrą Aukso, Sinfoniettą Cracovią i Filharmonią Śląską. Koncert rozpocznie się o godz. 19:00, wstęp wolny.
Rozpoczniemy „Sekstetem smyczkowym Verklärte Nacht” Schönberga, określanym mianem pierwszego arcydzieła tego kompozytora. Znawca tematu, Alex Ross, zarekomendował go słowami: „Muzyka ta uderza do głowy, jej bogactwo brzmienia przypomina złocone portrety Klimta i inne secesyjne dzieła.” W kolejnych odsłonach dzisiejszego koncertu usłyszymy dwa utwory Pärta. Zainspirowana muzyką prawosławną i mistycyzmem „Tabula Rasa” pozwala nam uchwycić istotę stylu oraz estetyczne i duchowe fundamenty jego metody. Dowodzi, że nie bez powodu ten estoński kompozytor bywa określany mianem świętego minimalisty. Wieczór zakończymy napisanym w układzie lustrzanym utworem „Spiegel im Spiegel” – powtarzalność sekwencji zdaje się wcielać tutaj doświadczenie transu czy mistycznej pustki. „Spiegel im Spiegel” tłumaczy się jako „lustro w lustrze” lub też „odbicie w lustrze”. Tytuł można więc interpretować dwojako. Albo jako „nieskończoność odbić”, która konstytuuje się wraz z rozwojem utworu, albo też jako „lustro nieskończoności” – kompozycja Pärta otwiera percepcję na to, co przekracza nasze zdolności pojmowania.