ADAM KLOCEK – wiolonczela, dyrygent
Dyrygent i wiolonczelista, laureat muzycznego Oscara – Grammy Award 2014, określony przez Krzysztofa Pendereckiego jako jeden z najbardziej obiecujących dyrygentów młodszej generacji. W 2004 wygrał konkurs na stanowisko dyrygenta-asystenta Maestro Jana Lathama-Koeniga, dyrektora artystycznego Filharmonii Wrocławskiej i festiwalu Vratislavia Cantans. Od 2006 jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Kaliskiej, od 2011 dyrektorem artystycznym Młodej Polskiej Filharmonii, a od 2012 – Filharmonii Częstochowskiej. Od pierwszej edycji – dyrektor artystyczny Puławskiego Festiwalu Muzycznego Wszystkie Strony Świata. Członek honorowy Związku Kompozytorów Rosyjskich. Odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej 2013 i Srebrnym Medalem Gloria Artis 2014.
Występ artysty na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Ermitage w Petersburgu, podczas którego dyrygował Państwową Orkiestrą Ermitażu, został określony przez czołowy rosyjski dziennik „Niezawisimaja Gazeta” jako „dar niebios”. Zainteresowania i zdolności dyrygenckie Adama Klocka zauważył Jerzy Maksymiuk, mianując swoim „asystentem”. Jako dziesięciolatek zadyrygował po raz pierwszy orkiestrą warszawskiej szkoły muzycznej z Miodowej. Zaraz potem wystąpił obok mistrza Maksymiuka, dyrygując orkiestrami filharmonicznymi i studenckimi (m.in. w Filharmonii Bałtyckiej oraz Filharmonii Krakowskiej).
Głównym nurtem rozwoju artysty stała się jednak kariera wiolonczelowa. Jako laureat licznych konkursów wiolonczelowych (m.in. w Poznaniu, Kolonii, Monachium i Nowym Jorku) oraz nagród i stypendiów (C.M. von Webera, Interlochen Center for Arts, Europejskiej Unii Radiowo-Telewizyjnej EBU) występuje w liczących się ośrodkach muzycznych. Plany koncertowe ostatnich lat objęły m.in. zaproszenie do udziału w pierwszym wykonaniu pod batutą kompozytora „Concerto grosso” K. Pendereckiego, udział w festiwalu Europalia, inauguracji VIII Forum Lutosławskiego w Filharmonii Narodowej, tournee w USA i Japonii. Za premierowe nagranie „Concerto Grosso” z orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą A. Wita artysta otrzymał nagrodę Fryderyk 2002. W 2003 wystąpił na galowym koncercie inaugurującym Rok Krzysztofa Pendereckiego w Filharmonii Narodowej. W 2004 dokonał wraz z Sinfonia Varsovia prawykonania napisanego dla niego „Koncertu wiolonczelowego” Krzesimira Dębskiego. Wraz z Leszkiem Możdżerem występował w duecie określonym przez BBC jako „sensational”, którego płyta została bestsellerem roku 2005, a obaj artyści jako jedyni reprezentanci świata muzyki klasycznej wystąpili podczas galowego koncertu urodzinowego TVP Kultura. Był związany kontraktem fonograficznym z firmą Universal Music. Gra na instrumencie Antonio Stadivariego z roku 1717.
Impulsem do ponownego zajęcia się dyrygenturą było zetknięcie ze sztuką dyrygencką jednego z najwybitniejszych dyrygentów XX wieku – Carlosa Kleibera. Artysta otrzymał także rekomendacje dyrygenckie od Jerzego Maksymiuka, Janosa Fursta i Volkera Schmidt-Gertenbacha. Dyrygował większością orkiestr symfonicznych w Polsce, w tym Sinfonia Varsovia, Polską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Bałtyckiej, Podlaskiej i Wrocławskiej. W latach 2007-2009 był także dyrygentem gościnnym orkiestry symfonicznej w Arizonie (USA). Występował z takimi artystami jak Shlomo Mintz, Heinrich Schiff, Valery Afanassiev, Krzysztof Penderecki, Witold Lutosławski, Dame Evelyn Glennie, Vadim Repin, Randy Brecker, Boris Pergamenschikow, Jerzy Maksymiuk, Antoni Wit, Sophia Gubaidulina, Freddy Kempf, Sayaka Shoji, Wanda Wiłkomirska, Jadwiga Rappe, Leticia Moreno, Kałudi Kałudow, Pierre Amoyal, Elmar Oliveira, Julius Berger, Gilles Vonsattel, Ivan Monighetti, Richard Hyung-Ki Joo, Naomi Rachel Kudo, Avri Levitan, Dimitry Vasiliev, Leszek Możdżer, Waldemar Malicki, Krzesimir Dębski, Włodek Pawlik.
Stale współpracuje ze Zbigniewem Preisnerem („Beautiful Country”, „Woman in Berlin”, „Funeral”, „Preisner’s Voices”). Album „Preisner’s Voices” (SONY Music) z udziałem artysty otrzymał status potrójnej platynowej płyty. W 2013 miały miejsce dwie nowe premiery muzyki Z. Preisnera z udziałem Adama Klocka jako dyrygenta i solisty: „Four Colours of Łódź” oraz „Diaries of Hope” (Barbican Hall w Londynie z udziałem Britten Sinfonietta). Wydany w 2012 album „Night in Calisia” z udziałem światowej sławy trębacza jazzowego Randy Breckera otrzymał tytuł Albumu Jazzowego Roku 2012 oraz Hit Roku 2012 dziennika Rzeczpospolita. Ta sama płyta otrzymała Grammy Award 2014, uzyskując również status podwójnej platynowej płyty.
Adam Klocek jest dyrektorem artystycznym międzynarodowych festiwali muzycznych: Multimedia Amber Road Festival i Wszystkie Strony Świata w Puławach. Jest także wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie w stopniu doktora habilitowanego. Jako kompozytor jest autorem muzyki kameralnej, symfonicznej, filmowej. W sierpniu 2014 roku odbyło się prawykonanie jego suity „Feniks” z okazji 100-lecia zburzenia miasta Kalisza, napisanej dla Dawida Podsiadło oraz Moniki Borzym. Koncert ten, rejestrowany przez TVP, zgromadził 14 tysięcy słuchaczy.
ZNAJDŹ W PROGRAMIE: 07.11.2014 | PIĄTEK 19:00 | KONCERT OTWARCIA
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY O REPERTUARZE
Aleksander Borodin – „Nokturn A-dur z Kwartetu smyczkowego nr 2 D-dur (1881)”, w aranżacji na orkiestrę smyczkową
Béla Bartók – „Divertimento na orkiestrę smyczkową”, BB118 (1939)
Janusz Grzywacz – „Koncert na wiolonczelę, elektronikę i orkiestrę smyczkową” (2014) | PRAWYKONANIE
ZNAJDŹ W PROGRAMIE: 15.11.2014 | SOBOTA 20:00 | KONCERT ZAMKNIĘCIA
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY O REPERTUARZE
Edward Elgar – „Introdukcja i allegro na kwartet smyczkowy i orkiestrę smyczkową”, Op. 47 (1905)
Antonín Dvořák – „Serenada d-moll na instrumenty dęte, wiolonczelę i kontrabas”, B. 77, Op. 44 (1878)
Wolfgang Amadeus Mozart – „Koncert skrzypcowy nr 4 D-dur”, KV 218 (1775)
Felix Mendelssohn-Bartholdy – „Symfonia nr 4 A-dur (‘Włoska’)”, Op. 90 (1833)