SONIG TCHAKERIAN – skrzypce

13 © Sonig TchakerianSkrzypaczka pochodzenia ormiańskiego, swoje umiejętności rozwijała na początku pod kierunkiem ojca oraz renomowanych pedagogów takich jak: Guglielmo, Accardo, Milstein. W ramach festiwalu Settimane musicali al Teatro Olimpico (Vicenza) kieruje projektami muzyki kameralnej, a – dzięki swojej charyzmie – prowadzi kursy mistrzowskie w Accademia Nazionale di Santa Cecilia (Rzym). Jej dyskografia obejmuje komplet sonat i partit na skrzypce Bacha, Sonaty Op. 23, 24, 47 Beethovena (Deutsche Grammophon 2010), komplet koncertów Haydna, wszystkie tria Beethovena, Schumanna i Schuberta, a także kompozycje Saint-Saënsa, Ravela, Barbera i Bernsteina. Jako jedna z niewielu solistów wykonała podczas koncertów wszystkie „Kaprysy” Paganiniego, a także zarejestrowała je w 2003.

Nagradzana wielokrotnie na festiwalach w Genui, Monachium i Florencji, w swoim dorobku ma wiele koncertów kameralnych i występów z orkiestrami, m.in.: Royal Philarmonic (Londyn), Bayerischer Rundfunk (Monachium), Verdi (Mediolan), Orchestra San Carlo (Neapol), The Arena di Verona, I Soliti Veneti, Orchestra di Padova e del Veneto; współpracowała z dyrygentami: L. Bacalov, P. Bellugi, R. Chailly, D. Gatti, A. Janigro, D. Oren, C. Scimone, E. Tchakarov. Stworzono dla niej wiele kompozycji (Ambrosini, Mosca, Campogrande, Boccadoro, Dall’Ongaro). Artystkę motywuje niespokojna potrzeba, by spoglądać dalej i stale poszukiwać nowych doświadczeń. Dlatego właśnie rozpoczęła niedawno przygodę sytuującą się na pograniczach jazzu, nagrywając album „Decca” poświęcony „Czterem porom roku” Vibaldiego, który ukaże się wkrótce oraz wyruszyła w podróż łączącą koncerty z odkrywaniem ormiańskich korzeni. Źródła i przyszłość to dwie rzeczywistości, które według Sonig Tchakerian nie mogą zostać utracone. Pisano o niej: wykonawczyni obdarzona „czarem, charyzmatycznym rygorem moralnym i unikatowym pięknem frazowania” (Lorenzo Arruga), „skrzypaczka, która łączy wirtuozowskie wykonawstwo z duszą” (Giorgio Vitali), która dzięki bogatemu tonowi sytuuje się obok Marty Argerich, „cyzelując Sonatę Schumanna w romantyczne i poruszające arcydzieło” (Cesare Galla).

ZNAJDŹ W PROGRAMIE: 15.11.2014 | SOBOTA 20:00 | KONCERT ZAMKNIĘCIA
PRZECZYTAJ ARTYKUŁ O REPERTUARZE: Wolfgang Amadeus Mozart – „Koncert skrzypcowy nr 4 D-dur”, KV 218 (1775)







www.sonigtchakerian.it
www.facebook.com/pages/Sonig-Tchakerian